Luna literaturii mioritice (2)

marți, 18 iulie 2017



Anul trecut mi-am propus ca în luna august să citesc doar autori români. De fapt, m-am hotărât ca fiecare august, de acum încolo, să fie dedicat literaturii autohtone. În mai puțin de două săptămâni, așadar, începe „Luna literaturii mioritice”, ediția a doua. :)

Decizia mea poate părea o mică tortură pentru cei care ocolesc cărțile românești. Ei bine, nu-i deloc așa, iar neîncrederea asta pe care o ducem cu noi vizavi de literatura română este, în mare parte, cauzată de prejudecăți și nu vine dintr-o experiență directă, relevantă pentru ce s-a publicat în ultimii ani la noi. În timpul școlii, și eu m-am ales cu o aversiune față de cărțile impuse de programă, pe care le-am ocolit cu obstinație, bazându-mă doar pe ceea ce învățam din culegerile de comentarii literare. De-a lungul multor ani, m-am ferit de autorii români, convinsă că nu sunt pe gustul meu. M-am înșelat, dar a trebuit să descopăr de una singură treaba asta.

În ultima vreme, am început să nu mai diferențiez atât de mult literatura străină de cea autohtonă. Recent, m-am trezit că am citit chiar trei cărți românești una după alta, moment în care mi-am dat seama că reținerile mi s-au risipit între timp. Nu am scăpat de ele peste noapte, ci schimbarea s-a produs treptat: am găsit destule cărți bune și foarte bune, am prins încredere în scriitorii noștri, iar lectura unei cărți românești nu mai este un act conștient, autoimpus, ci unul care acum vine firesc, de la sine. 

Ca și la prima ediție, vă spun și vouă din timp, poate se mai găsește cineva care mi se alătură, chiar dacă nu va citi exclusiv literatură română; poate fi cineva care are nevoie de un impuls pentru a se apuca de o carte românească pe care o amână de multă vreme. Idealistă, ca de obicei, am făcut un calcul anul trecut și am realizat că, dacă fiecare cititor care urmărește blogul pe Facebook ar citi măcar o carte, atunci în august s-ar citi cel puțin 2500 de cărți românești. Acum ar fi vorba de 3600 de cărți - pare o cifră uriașă, însă e complet realizabilă, dacă toată lumea se mobilizează (o utopie, știu, dar sună atât de bine!). :) 

M-am bucurat că în 2016 n-am fost singură, ba chiar s-au strâns o mână de cititori entuziaști care au postat lecturile lor pe Facebook, cu tag-ul #lunaliteraturiimioritice, sau au scris impresii direct pe pagina proiectului. Mi s-a părut meschin să număr câți oameni s-au alăturat, așa că n-am ținut o evidență, ci doar am încercat să fiu la curent cu ce s-a citit în august. Am și plecat la munte la un moment dat și, în lipsa internetului, am neglijat pagina proiectului câteva zile (motiv pentru care m-am simțit cam vinovată).

Pentru că viața reală intervine adeseori și s-ar putea să plec din nou pe munte, anul acesta m-am gândit să nu mai fac o pagină specială pentru proiect, ci doar să lansez provocarea #lunaliteraturiimioritice, iar cine are timp și dorința să se alăture, poate publica pe Facebook poze și impresii despre cărțile pe care le citește, folosind tag-ul, sau poate scrie un comentariu la acest articol. Aș vrea, totuși, să vă cer părerea: credeți că ar fi util un event pe Facebook, ca cel de data trecută?

***

Acum, despre planurile mele de lectură pentru „Luna literaturii mioritice”. Observ pe Goodreads că am citit șase cărți românești de la începutul anului, iar în august sper să mai adaug măcar patru sau cinci. Ca să nu mai am senzația că-mi impun singură chestii, pentru ca apoi tot eu să fiu dezamăgită că nu le-am dus la bun sfârșit, am făcut o selecție mai mare, din care voi citi după starea și cheful de moment, dar și în funcție de timp. M-am oprit la autori pe care nu i-am mai încercat până acum și m-a amuzat faptul că, fără să-mi propun asta, am ales mai mult autoare. N-am scormonit prin bibliotecă, pentru că aveam cărțile la îndemână, în dormitor, pe lângă alte câteva titluri românești, fie deja incluse în planurile de lectură de la începutul anului, fie noi apariții luate de curând.


Trec toate cărțile la comun, fără a le mai împărți după gen sau autori și autoare: 

  • „Acasă, pe Cîmpia Armaghedonului”, de Marta Petreu
  • „Pereți subțiri”, de Ana Maria Sandu
  • „Interior zero”, de Lavinia Braniște
  • „În spatele blocului”, de Mara Wagner
  • „Cartea năsoaselor”, de Alexandra Rusu
  • „Inimi cicatrizate”, de Max Blecher
  • „Efectele secundare ale vieții”, de Vlad Zografi
  • „Rubato”, de Răzvan Petrescu
  • „Gravitație” și/sau „Floare de menghină”, de Svetlana Cârstean
  • Revista iocan, nr. 2


De ce „Luna literaturii mioritice”:

- eu, una, vreau să citesc mai multă literatură română;
- poate conving și pe altcineva, în afară de mine, să citească mai multe cărți românești;
- poate că nu se va schimba mare lucru, dar merită încercat. :)



21 de comentarii

  1. Am bifat deja 3 cărți din lista ta :)
    „În spatele blocului”, de Mara Wagner - caldă, nostalgică, emoționantă, aproape la fel de reușită ca Inocenții Ioanei Pârvulescu
    „Inimi cicatrizate”, de Max Blecher - un pic cam aridă și lipsită de emoție față de cum mă așteptam eu să fie
    „Efectele secundare ale vieții”, de Vlad Zografi - o lectură densă, cu ramificații filosofice și științifice, o apariție inedită în peisajul literar românesc

    „Acasă, pe Cîmpia Armaghedonului” este următoarea pe lista mea.

    Anul acesta și eu am citit o grămadă de cărți autohtone, mai ales de când public la alt site doar recenzii de carte românească. Mi se pare oricum că în ultima vreme a crescut interesul pentru literatura noastră și că s-au publicat multe cărți bune, ceea ce nu poate decât să mă bucure.
    Cred că ar ajuta și acum să faci eveniment pe fb în ideea că ar afla mai multă lume despre inițiativă și, cine știe, poate se găsesc doritori noi de literatură românească. Cum ai spus și tu, suntem mulți care o evităm (evitam) așa că un imbold nu strică niciodată :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt alaturi de tine in proiectul pentru promovarea literaturii autohtone. Am cateva carti romanesti si voi vedea care dintre ele se va potrivi cu starea in care voi fi in august.

      Ștergere
    2. Dana, îți mulțumesc pentru impresii, încurajări și părerea vizavi de organizarea unui eveniment! E drept că, în felul ăsta, ar afla mai multă lume de proiect, așa că poate ar fi o idee bună să creez și de data aceasta un event, chiar dacă n-o să fiu tot timpul activă.

      Hihi, și eu am plănuit să încep luna august cu romanul Martei Petreu, pentru că e promisă unei prietene și vreau să mă asigur că o citesc. :))

      Într-adevăr, s-au publicat multe cărți românești bune în ultima vreme, nici nu pot să țin pasul cu toate noile apariții care mă tentează, cum nu reușesc să ajung nici la unele cărți mai vechi, care par excelente. Despre interesul cititorilor pentru literatura autohtonă, e cu dus și întors... Aparent, a crescut, dar cred că într-un cadru destul de restrâns. Adevărata provocare e să convingi pe cineva din afara acestui cadru să citească o carte românească. Întâi de toate, trebuie să ajungi la acel cineva, să-i stârnești cumva interesul, să-i mai risipești din rețineri...

      Fain, nu știam că scrii recenzii de carte românească pentru un site - mult succes! Ah, cred că e vorba de „Matricea Românească”. Am intrat acum pe site și m-am uitat pe câteva recenzii de-ale tale - sunt scrise foarte frumos, felicitări!

      Ștergere
    3. Eugenia, mă bucur mult! Sper să găsești câteva cărți românești pe gustul tău, poate asta te va motiva să citești mai des literatură autohtonă, cine știe? :D La mine, cel puțin, așa s-a întâmplat. :)

      Ștergere
  2. Ce idee bună! De multă vreme îmi tot spun să fac o cură de Sadoveanu! Folosește o limbă română care, pe mine, mă unge pe suflet! Și șint destule cărțile scrise de el încît să-mi ajungă nu pentru doar o singură lună! Și, în pauze, mă voi delecta cu poezia lui Mircea Ivănescu și cu proză și poezie de Nichita Stănescu... Doar atît pentru că mai am și altele de citit.
    Oricum, Felicitări pentru proiect!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc mult - și pentru încurajări, și pentru comentariu, și pentru dorința de a vă alătura proiectului! :)
      Uf, a trecut multă vreme de când l-am citit pe Sadoveanu și îmi dau seama că îmi lipsește interesul de a reveni la cărțile lui. Poate că adevărata provocare ar fi să citesc literatură română clasică, pentru a vedea cum o percep cu mintea de acum. În schimb, scrierile lui Nichita chiar mă tentează. De Mircea Ivănescu n-am citit nimic...

      Ștergere
  3. pai si disco titanic? solenoid? etc? ca sa ma rezum la ce a aparut mai recent, asa. daca e sa deschid discutii despre chestii mai vechi e mai complex. de exemplu, costache olareanu- cu cartile pe iarba. unde e placa comemorativa a lui costache olareanu in capitala? sau petre stoica- coplesit de glorie. sau ceva de adrian otoiu?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am zis mai sus că am ales autori pe care nu i-am mai citit până acum, deci i-am lăsat deoparte pe Gheo și pe Cărtărescu, deși Disco Titanic mă tentează foarte mult. Sper s-o citesc până la finalul anului, dar și mai bine ar fi dacă reușesc să scriu despre Noapte bună, copii!
      De Costache Olăreanu n-am auzit, trebuie să recunosc. De Petre Stoica, vag. Doar de Oțoiu am o carte în bibliotecă, Coaja lucrurilor.

      Ștergere
    2. Ahaaa, deci tu mi-ai recomandat „Cu cărțile pe iarbă”, Radu! Uitasem între timp de la cine auzisem de cartea asta, dar m-am tot împiedicat de ea în wishlist-ul pe care-l am pe Târgul cărții. :)) Hmm, o mai fi pe stoc? Apăruse la un moment dat un exemplar, dar am ezitat să-l iau.

      Ștergere
  4. De ce vor domniile voastre sa schimbe ceva? De ce nu puteti citi anumite carti fara a incerca sa-i faceti si pe altii sa procedeze la fel? De ce nu doriti sa acceptati ca unii doar se scobesc in nas si asculta manele? "De ce atatea probleme, discutii si suparari?", ca sa-l citez pe Cioran..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vă dați seama că cei la care v-ați referit nu-mi vizitează blogul și nu sunt în pericol să fie influențați și, doamne ferește, să citească o carte românească. Sau poate că am măcar un astfel de vizitator, cine știe? Și eu mă scobesc uneori în nas, când nu mă vede nimeni.
      În fond, proiectul ăsta se adresează tot celor care citesc. Nu încerc să conving pe nimeni. Încerc doar să trezesc interesul, mai departe e alegerea fiecăruia. De supărări nu cred că poate fi vorba, dar discuții sper să fie. Aș fi putut oferi niște premii, care probabil că ar fi fost o motivație în sine pentru unii cititori, dar și asta ar fi însemnat o condiționare. Deci nu.

      Ștergere
  5. Acest proiect este o idee foarte bună. Eu n-am citit foarte multă literatură română în ultimii ani, dar începe să mi se acrească de cititul în engleză, așa că aș începe măcar o carte românească în august. Mi-e dor să recitesc unele cărți scrise de autori români, însă prefer să nu mă aglomerez sau să încep prea multe cărți și să nu termin nimic. Mă bucur de inițiativa ta și te susțin!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îți mulțumesc pentru încurajări, Alina! Și mă bucur că ai de gând să citești măcar o carte românească în august. :) Acum sunt curioasă, ce cărți îți dorești să recitești? Nu de alta, dar poate îmi trezești și mie interesul. :D

      Ștergere
    2. Cu mare drag. Aș vrea să citesc „Calea sângelui și-a inimii" de Oliviu Crâznic și ar mai fi „Chiriaș la Cluj” de Marius Oliviu Iacob. Dacă le citesc pe astea două, pe lângă ce mai am pe listă, mă declar mulțumită.

      Ștergere
    3. P.S. Îmi cer scuze că am răspuns așa târziu, am uitat să apăs pe butonul pentru notificări. ☺️

      Ștergere
    4. Stai liniștită, Alina, în ultima vreme și eu răspund mai târziu - n-am mai avut timp pentru blog, din păcate. Mulțumesc că ai revenit. :)
      N-am auzit de cărțile menționate de tine, o să le caut, să văd despre ce este vorba. Nu mă îndoiesc că vei reuși să le citești în august. :)

      Ștergere
    5. Mulțumesc mult. :) Abia aștept să citesc și impresiile tale după ce se va termina această lună. Mult spor la citit!

      Ștergere
    6. Dap, de data aceasta sper să scriu câteva rânduri la încheierea lunii mioritice. Mulțumesc, și ție mult spor!

      Ștergere
    7. Super, abia aștept! Mersi mult. :)

      Ștergere
  6. La mine a fost anul literaturii mioritice. :)
    La sfarsitul anului trecut am descoperit cat de bine pot sa scrie autorii romani asa ca anul acesta am citit foarte multe carti scrise de acestia. Si impreuna cu alte doua prietene am hotarat sa promovam aceasta literatura sub #promovamautoriromani.
    O sa incerc sa particip si eu la provocare macar cu o carte semnata de un autor roman. La mine e cam invers. Imi propusesem sa mai citesc luna asta si literatura straina :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte fain, mă bucur că ai descoperit că și autorii autohtoni merită citiți! Și felicitări pentru inițiativa de a promova literatura română! Ar fi grozav să existe cât mai multe proiecte de acest fel, chiar dacă „acțiunea” se rezumă la a vorbi (sau a scrie pe Fb/blog) despre cărțile românești care merită citite. O să urmăresc și eu hashtag-ul #promovamautoriromani. Dacă mai intră o carte românească pe lista ta din august, eu nu pot decât să mă bucur. :D

      Ștergere

Un produs Blogger.